woensdag 3 oktober 2012

Citroenen inmaken in zout



Ik was benieuwd of het werkt, citroenen inmaken in zout. Ik ben begonnen met een citroen en een limoen, en niet 8 citroenen zoals veel recepten zeggen.

Citroen inmaken in zout is eigenlijk heel simpel: je snijdt de citroen in partjes naar wens. Maak een potje heel schoon, giet er een laag zout in, voeg dan een laag citroentjes toe, weer ruim zout toevoegen, weer citroentjes, etc. Het zout conserveert en je spoelt het er voor gebruik weer af, dus je mag veel gebruiken. Het is de bedoeling dat je de citroenen zover aanstampt dat ze onder hun eigen citroensap staan.

De ingemaakte citroentjes en het sap kun je gebruiken om te koken of bakken. In recepten staan ze veel bij vlees, maar ik denk dat ze heel goed smaken bij een salade, om uit te knijpen over de vega paella of een frisse risotto, of bij een couscousmaaltijd met kikkererwten en zuidvruchten. Het sap kun je gebruiken bij het bakken, in een cake, om glazuur aan te maken, en om een subtiele smaak te geven aan koekjes, of om saladedressing mee aan te maken.

Technisch gezien moet dat goed conserveren: een hoge zuurgraad en zout gaan bederving tegen. Ik heb het geheel toch voor de zekerheid maar in de koelkast gezet. Of het echt goed gaat weet ik niet, het ziet er een beetje curieus uit, één stukje citroen wil steeds bovendrijven, en de limoen is een beetje verkleurd.

Update 7 november: de limoenen zijn verkleurd naar geel, maar de vruchten zijn nog erg vers en niet beschimmeld of oud geworden. Ik gebruik ze bij het bakken, als citroensap en ik snijd kleine stukjes van het vruchtvlees. Bijvoorbeeld door de cake of koekjes. Nog niet geprobeerd maar lijkt me lekker: in een mediterraanse couscous maaltijd, om over de couscous te sprenkelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten