maandag 29 april 2013

Recept: amandelmelk maken

Laatst schreef ik een testpanel over alternatieve melk. Een anonieme commenter vroeg of ik wel eens zelf melk gemaakt had. Nee dus! Eigenlijk dacht ik dat het heel veel werk zou zijn en heel akelig zou smaken. En zoveel melk drink ik niet, misschien een liter per week/per twee weken, dus het is ook niet zo duur. Maar goed, toch maar eens proberen, in de naam der wetenschap dan. Ik begon met amandelmelk maken.

Neem ongebrande, ongepelde amandelen. De noot-water ratio is 1:4. Ik gebruikte een klein koffiekopje (gemiddelde Senseo-maat) en vier dezelfde kopjes water. Dat gaf ongeveer een halve liter melk. 

 Laat de amandelen 8 tot 12 uur weken in water. Daarna giet je het water af en doet de amandelen met vers water (de 4 kopjes water dus) in een blender of keukenmachine. Ik had alleen een staafmixer en moest het in porties doen, maar dat ging ook prima. BLEND BLEND BLEND voor een paar minuten.
 Daarna filter je de melk. Het handigst daarvoor is een kaasdoek, maar die had ik (ook) niet. Dus maakte ik deze mooie filter van een zeef en een theezeefje. Ook dat ging prima. Als je een kaasdoek gebruikt moet je die goed uitknijpen, om alle melk er uit te krijgen.
Tadaaa! Je hebt melk gemaakt! Makkie he.

Maar nu de smaak: Deze melk smaakt heel anders dan supermarktmelk. Dan merk je pas hoeveel suiker, zout en olie die melk bevat. Zelfgemaakte melk is minder zoet, een beetje scherp en schraal van smaak. Niet vies, maar wel even wennen. Normaal is er weinig smaakverschil als je het eenmaal verwerkt hebt, maar ik moest zelfs in de brinta een schepje suiker doen. Niet erg, wel goed om te weten. Een beetje suiker (of andere zoetstof) en een snufje zout meeblenden zal helpen.

En de prijs? 200 gram amandelen kost in de biowinkel 2,60 euro. Daar kun je (gokje) 1,5 tot 2 liter melk mee maken. Een liter bio amandelmelk kost 3,30, dus dat heb je er snel uit. Een liter Alpro amandel kost 1,75, dat heb je er dus wat minder snel uit. Het bespaart wel een hele hoop afval als je zelf melk maakt, en je weet precies hoeveel suiker of zoetstof er in gaat. Het is niet veel werk, en zeker het proberen waard!

En wat doe je met de amandelpulp? Broodbeleg maken, bijvoorbeeld



10 opmerkingen:

  1. Ik heb een periode heel vaak notenmelk gemaakt, hazelnotenmelk om precies te zijn. Ik vond die wel heel lekker. Anders inderdaad, maar niet slechter. Ik moet 't wel nog altijd eens proberen met rijst, want tegenwoordig drinken we hier vooral rijstmelk, en aangezien dat nog wat duurder is, zou een goedkopere variant wel beter uitkomen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hazelnotenmelk! Dat klink ook goed. Ik vond het idee van notencreme zo leuk, ik heb daar even naar gelinkt in mijn post. Rijstmelk moet ook niet zo moeilijk zijn, ik heb het nog niet geprobeerd.

      Verwijderen
  2. Net geprobeerd! En inderdaad, het smaakt wat minder zoet als deze uit de winkel, maar best lekker! Zelf drinken we thuis toch nooit echt melk uit het glas, maar meestal gemengd bij de havermout, thee,... dus dan lukt dat wel.
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lucie, fijn dat het goed bevalt! Inderdaad, in de havermout maakt het eigenlijk helemaal niet uit hoe het smaakt, dan is alles lekker :)

      Verwijderen
  3. Het was mijn vraag. Sorry dat het anoniem bleef. Leuk dat je het hebt uitgeprobeerd! 'k zal het zelf ook eens proberen. Goed on te weten dat het ook zonder kaasdoek lukt.
    'k Heb wel filmpjes gezien waar ze er voor het zoete wat gedroogde dadels bij mengen. Dat zal het misschien net wat lekkerder maken.
    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Renate, geeft niet hoor, ik was heel blij met je vraag! Anders had ik het nooit geprobeerd :) Ik heb inmiddels een kaasdoek gescoord, dat zal toch wel veel makkelijker zijn.

      Een dadel toevoegen is inderdaad een heel goed idee! De amandelmelk zonder zoetstof gaat nog wel maar ik heb ook sojamelk gemaakt en die kan echt wel wat zoets gebruiken!

      Verwijderen
  4. Hoi Geerte,
    Bedankt voor je reactie! Ik heb geinspireerd door je blog vandaag zelf ook amandelmelk gemaakt. Zonder dadels vond ik het inderdaad heel waterig en niet al te lekker smaken. Maar 6 gedroogde dadels erbij maakten er best een acceptabel drankje van. 'k Vond het wel een gedoe met zo'n zeef die steeds verstopt zit. Waar heb je kaasdoek gevonden, als het ik vragen mag?
    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond de kaasdoek... in de kast van mijn moeder! Het is een hele dunne theedoek, origineel van Ikea, en die verkopen ze vast nog wel. Kaasdoek zie ik ook wel bij kruidenwinkeltjes/ouderwetse drogisten, of bij stofwinkels/markten. De Brouwmarkt heeft ze ook, dus als je daar nog eens in de buurt bent of toch moet bestellen kun je die gelijk meenemen. Kaasdoek werkt inderdaad veel makkelijker dan een zeef.

      Verwijderen
  5. Hey! Would you like to invite you to check out Volrecepten.be and join our search engine :)
    Hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Olga, thank you for your message! I am in fact member of Volrecepten.nl!

      Verwijderen