dinsdag 9 april 2013

alternatieve melk testpanel!

Ik wil niet beweren dat ik alle plantaardige melk-soorten heb gedronken, maar wel een hele boel! Daarom, een kleine recensie van wat er zo'n beetje te koop is, en mijn aanraders en afraders.

Alpro sojamelk: Alpro is, behalve huismerken, de enige sojamelk die in de supermarkt verkrijgbaar is en heeft daarmee een flink marktaandeel te pakken. En, opvallend: Alpro heeft een werkelijk enorm budget voor marketing, en heeft daarmee een briljant en actief team in dienst genomen. Dat is dus waarom je Alpro overal ziet.
Oordeel: Met zo'n enorme marketing denk je: da's dan vast niet zo'n best product. Maar ik vind Alpro misschien wel de lekkerste sojamelk! Mooi wit, lekker romig, neutraal van smaak. De melk is niet snel bedorven. Je hebt de standaard melk en een ongezoete versie. Let wel op, want die laatste is echt heel ongezoet, en als je er pudding mee maakt moet je echt veel suiker toevoegen. Naast de naturel melk is er Alpro in allerlei smaakjes. Leuk als je graag drinkyoghurt drinkt, en ze zijn ook echt heel lekker. Jammer dat ze er niet zijn in halve liters, een liter gezoete melk is best veel en de kleine pakjes zijn handig, maar duur.
Aanrader: na een flinke wandeling of een dag sporten een pakje Alpro, lekker! En veel eiwitten, dus je herstelt sneller van je inspanning.

Vivera soja, rijst en havermelk: Vivera is een merk dat verkocht wordt door C1000, Supercoop en misschien nog andere supermarkten, maar niet door de AH. Naast alternatieve melk hebben ze ook vleesvervangers. Een van de weinige vleesvervangers met een paar leuke veganistische producten, zoals shoarmareepjes. (deze week bij de Jumbo: koop een Vivera product, krijg een Vegaslager product gratis! Checken dus)
Oordeel: Ik moet eerlijk zeggen: ik ben niet echt een fan. De vleesvervangers zijn soms enorm zout (maar goed, dan heb ik ook vooral de shoarma en hamblokjes geprobeerd!). Laatst kocht ik Vivera havermelk en na twee dagen was deze heel raar korrelig geworden. Korrelige melk! Nou, nee, bedankt. Hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk en ze zijn niet duur, dus het proberen waard. Maar niet mijn favoriet.

 Rice dream, oat dream waren een tijd lang te koop in zowel supermarkt als Ekoplaza's. Die laatste haalt hem uit het assortiment om een andere melk te kunnen plaatsen. Rice dream is dus een biologische melk, en was de eerste niet-soja-alternatieve melk. Als je niet te veel soja wilt gebruiken is rijstmelk of havermelk ideaal.
Oordeel: voor bio melk is hij niet zo duur, maar vergeleken bij Alpro soja weer wel (Rice Dream is 2,25 voor een liter, Alpro sojamelk ong. 1,15). Rice dream is niet lekker om zo te drinken, want het is erg waterig en een beetje weeig zoet. Wel prima voor pannekoeken en havermout. De havermelk is romiger en wat lekkerder, maar nog duurder.

Provamel soja is de biologische versie van Alpro, met een enorm assortiment van sojamelk, andere soorten melk, toetjes, yoghurt, etc. Ook allemaal vrijwel hetzelfde verpakt. Provamel is lekker betaalbaar (een liter sojamelk naturel met calcium is 1,80).
Oordeel: De melk van Provamel, en de naturel yoghurt, zijn... grijs! Dat is niet erg als je havermout ermee maakt of pudding (behalve rijstpudding, wordt ook grijs), maar een lekker koel glas grijze melk is toch echt wel een andere ervaring. En, de melk ruikt heel absoluut naar bonen. Dat is dus drinken met je neus dicht. Als je nooit van plan bent de melk zo te drinken is er niks aan de hand, dan is Provamel een hele smakelijke fijne optie. Bij Provamel heb ik iets vaker dan bij Alpro dat het laatste restje "raar" wordt, niet bedorven maar toch twijfelachtig. De chocolademelk en ook de toetjes en zeker de (grijze) yoghurt zijn superlekker! (Een goeie truc als je deze melk toch zo wilt drinken is er een snufje kaneel en een theelepel agavesiroop door roeren en dan opwarmen. Lekker!)

Een speciale vermelding voor Provamel Rijst-Kokos: ontzettend lekkere melk! Hij is alleen verschrikkelijk duur (uit mijn hoofd 2,60 per liter). De melk is mooi wit, een beetje dik door de kokos en zoetig door de rijst. Perfecte combi! Hij ruikt heel vaag naar kokos maar smaakt heel neutraal, en is dus ideaal voor allerlei toepassingen, of om zo te drinken.
Oordeel: kopen als je geld over hebt






Alpro Rijstmelk: Omdat Alpro het gevoel had dat ze nog wel wat meer reclame konden maken hebben ze nog wat nieuwe soorten melk de wereld ingeslingerd... Okay nee, ik zal ophouden over de marketing want de nieuwe rijstmelk van Alpro is superlekker! Veel minder waterig dan die van Rice dream, en nog goedkoper ook (1,75 per liter bij Jumbo, 2 E bij AH.) Deze melk is lekker om gewoon te drinken of om mee te koken, en nog gezond ook.
Oordeel: aanrader! Super lekkere melk zonder rare bijsmaakjes, zonder soja dus zelfs als je 5 dagen per dag wilt drinken is er niks aan de hand. Inslaan bij Jumbo dus.
Amandel- en hazelnootmelk van Alpro: De amandelmelk is iets duurder, maar erg lekker. Romig, sneeuwwit, niet te zoet, smaakt niet naar marsepein. Er zitten wat minder calorien in dan in de rijstmelk dus je kunt ze als magere en halfvolle melk beschouwen. De hazelnootmelk is...bruin! Ik weet niet of mijn pak melk niet meer goed is of dat dat zo hoort, ik vind bruine melk toch echt een beetje raar. Hij smaakt ook heel zoetig en het hoofdingredient, na water, is suiker. Dan pas hazelnoten. Mwah... Ik gebruikte de hazelnotenmelk in de brinta en dat is prima, maar om zo te drinken niet zo'n aanrader.

Afhankelijk van wat je zoekt in een melk kun je dus uit verschillende soorten kiezen. Niet gek op suiker? Alpro heeft een suikervrije melk. Liever biologisch? Kies Provamel of Rice Dream. Liefst een beker melk bij het eten? Kies Alpro soja of rijst of provamel rijst-kokos. Alleen melk in de havermout of pudding? Dan kun je eigenlijk alles kiezen, maar zou ik gaan voor Alpro of Provamel.

Een melk geprobeerd die hier niet bij staat? Laat ons weten hoe het smaakt!

10 opmerkingen:

  1. Wij drinken al jaren de Alpro Sojamelk (diverse smaakvarianten). Eigenlijk omdat we altijd bij AH de boodschappen doen. We hebben wel eens wat anderen geprobeerd, maar vonden deze toch zelf het lekkerst. De rijst-variant hebben we wel gezien, maar nog niet geprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond de rijst erg lekker! Niet heel rijst-achtig maar gewoon lekker neutraal. Wat is volgens jou de lekkerste Alpro smaak (of welke koop je het meest?)

      Verwijderen
  2. en zelf maken? Heb je dat ook al geprobeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf maken heb ik nog niet geprobeerd! Ik zal eens kijken of dat makkelijk kan met de dingen die ik in huis heb.

      Verwijderen
  3. Ik wil graag even vervolledigen dat Alpro ook een paar biologische producten heeft. Bovendien zijn alle producten ggo-vrij, ook al zijn ze niet bio. Zelf koop ik de laatste tijd vooral rijstemelk, enkel nog sojamelk voor bepaalde bereidingen die niet lukken met rijstemelk... En in de zomer vind ik zelfgemaakte notenmelk heerlijk verfrissend! (want wateriger dan gekochte plantaardige melk ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet zeggen dat ik aardig tevreden ben over de sojamelk van lidl. Het merk is Soywell en met 0,89 per pak (liter) vind ik dit een goede concurrent van Alpro. Vivera heb ik ook geprobeerd, en die viel mij tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moet zeggen dat ik aardig tevreden ben over de sojamelk van lidl. Het merk is Soywell en met 0,89 per pak (liter) vind ik dit een goede concurrent van Alpro. Vivera heb ik ook geprobeerd, en die viel mij tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb Soywell nooit geprobeerd, ik zie hem wel soms staan. 89 Cent per liter is super goedkoop dus wel het proberen waard!

      Verwijderen
  6. Zelf ben ik nogal fan van het merk Lima, zowel de rijstmelk als de havermelk. Maar wel niet overal verkrijgbaar denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie Lima wel vaak in de winkel maar heb die nog nooit gekocht. Ze hebben ook sojasaus en bonen, dat vind ik wel heel grappig, gewoon een heel bonen-assortiment. Welke melk van Lima drink je het liefst?

      Verwijderen