zondag 17 april 2011

Paardebloem

Een simpele manier om minder te kopen is door dingen te gebruiken die er al zijn. Bijvoorbeeld, door planten te eten die in het wild groeien, en over het algemeen uit tuinen worden verwijderd omdat ze onkruid zijn. De paardebloem bijvoorbeeld. Nu is het beste moment hem te eten, over een maand is hij ouder en meer bitter.


De blaadjes van de paardebloem kun je zo plukken en in de sla gebruiken, of bijvoorbeeld in een stamppot. Je kunt ze ook in reepjes snijden en door het pannekoek beslag mengen, voor een groene pannekoek met extra vitaminen. Voor een extra culinaire factor kun je de bladen bleken en eten in een salade (zoals hier)

Van de bloemknoppen kun je siroop of jam maken (zoals hier beschreven). Je kunt er ook wijn van maken, ziehier.

Niks gekocht, geen verpakkingsmateriaal, geen milieuvervuiling! En nog lekker ook.

4 opmerkingen:

  1. Beste Geerte,

    Ik vraag me af waar je deze prachtige foto van de paardebloem vandaan hebt?

    Groetjes, Danique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Danique, ooit opgeslagen op mijn computer, ik heb geen idee waar hij origineel vandaag komt! Sorry :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De link "(zoals hier beschreven)." werkt niet meer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi hoi, wat raar, bij mij doet hij het gewoon! Even in een andere browser getest en dat werkt ook goed... Misschien was de site zelf even offline? Mocht het helemaal niet werken dan is de website kruidjes.be, in het alfabetisch register bij de P vindt je dan paardebloem :)

      Verwijderen