vrijdag 5 oktober 2012

Moet hij in bad, of moet hij niet in bad? (Amerikanen zeggen: wel in bad)

Moet hij in bad? En dan bedoel ik: al die lekkere dingen die je inmaakt in potjes, moeten die na het inmaken nog in een waterbadje gekookt worden? Zelden zijn mensen het minder eens geweest dan over het waterbad bij het inmaken.

In Amerika gaat alles in bad, behalve jam. Voor de zekerheid zijn er wel enkele mensen die aanraden citroensap over je jam te doen, zodat je zeker weet dat je een hoge zuurgraad hebt (en dan niet gewoon zelf een citroen uitpersen natuurlijk, alleen van citroensap uit een potje weet je zeker dat die zuur genoeg is!) Verder gaat alles, dus ook pickles, chutneys, dingen ingemaakt in azijn, etc., in een waterbadje.

De National Center for Home Food Preservation heeft strenge regels opgesteld over het inmaken. Bad-tijden zijn afhankelijk van de grootte van je potjes, maar ook van hoe hoog je woont. (Sommige Amerikaanse bloggers geven zelf aan hier van af te wijken, bijvoorbeeld door hun augurkjes niet te baden.) Daarnaast zegt men in Amerika nu dat recepten van voor 1990 niet gebruikt mogen worden, omdat onze kennis van inmaken toen niet voldoende was, en dingen met oude recepten niet veilig ingemaakt kunnen worden.

Okay, Amerikanen zijn soms een beetje panisch en nemen graag het zekere voor het onzekere, maar botulisme is toch niet iets waar je risico's mee wilt nemen. In dit geval is het ook geen kwestie van "ik doe dat al jaaaaaaren zo dus is het veilig" want het hoeft maar een keer mis te gaan, en dan ga je dood door je zelf-ingemaakte sperzies. Wat een manier om te gaan :(

Het liefst doe ik dingen niet in bad. Het scheelt een hele hoop tijd en werk. En natuurlijk zijn rauw ingemaakte augurkjes wel veel lekkerder dan gekookte augurkjes. Ook denk ik wel eens dat misschien wat overdreven is: als mensen al honderden jaren inmaken en de laatste 20 jaar zijn er nieuwe regels, dan is de kans dat we zonder die regels overleven best groot. Maar toch!

Soms is het moeilijk om te weten wat verstandig is. Ingemaakte groentes moeten natuurlijk in bad, jam en gelei niet. Maar daartussenin bestaat nog een hele grote groep dingen waarvan ik het niet zeker weet. Dit jaar heb ik de ketchup wel in bad gedaan en de augurken niet. Vorig jaar heb ik bietjes in het zuur en tomatensaus in potten gedaan en niet in bad gedaan, maar of dat verstandig is?

Conclusie: inmaken is living on the edge, baby! 

2 opmerkingen:

  1. Leuk dat je erover schrijft! Dat is namelijk precies de reden die me ervan weerhoudt om te gaan inmaken, en waardoor ik voornamelijk kies voor de diepvries. Ik heb me voorgenomen om er ooit nog eens een studie van te gaan maken. Mocht je me voor zijn, blog je er dan nog een keer over?
    En wat de augurken betreft: is het niet zo dat je met inmaken in zuur geen risico op botulisme hebt? Ik weet het niet precies hoor, maar volgens mij heeft het voedingscentrum er iets over op de site staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik zal er zeker meer over schrijven! Het is alleen jammer dat het volgens mij heel erg een kwestie is waar niemand het echt zeker weet.

      Ik dacht ook inderdaad dat augurken juist door de hoge zuurgraad niet meer in bad hoefden, maar op een Amerikaanse site vond ik juist: Processing is necessary for all pickles and relishes to destroy the yeasts, molds and bacteria that may cause the product to spoil and also to inactivate enzymes that could affect color, flavor and texture of the pickled product. Process pickled products for the length of time specified in the recipe. If no time is given, process the product for at least 10 minutes. (van hier: http://www.clemson.edu/extension/hgic/food/food_safety/preservation/hgic3101.html)

      Ergens denk ik ook dat als mensen al 100 jaar dingen in zuur inmaken zonder ze daarna te koken, dat het dan best moet kunnen.

      Leuke blogs schrijf je! Ik zal vandaag eens gaan lezen :)

      Verwijderen