vrijdag 9 maart 2012

Een quiche zonder ei: dat kan!


Voor veel mensen staat een quiche voor: ei en room met een kaaslaagje, in bladerdeeg, groenten optioneel. Ik wist eerst ook niet dat een quiche zonder eieren kan. Maar het kan niet alleen, het is echt super lekker!

Het geheim zit er vooral in dat je niet te grove groente gebruikt. Spinazie is prima, maar grote stukken wortels ofzo wordt een beetje lastig. Het tweede gedeelte van het geheim is... Tofu!



Een quiche zonder eieren maken, dat gaat zo:

  • neem een quichebodem, bladerdeeg of zelfgemaakt, maakt niet uit
  • de groente, zoals gezegd in kleine stukjes! 
  • een pakje silken tofu, verkrijgbaar bij bio-winkel of toko (gewone tofu kan ook, maar die heeft een sterkere tofu-smaak)
  • 1 el cornstarch, arrowroot (bio-winkel) of maizena
  • 3 el kikkererwtenmeel, naar wens
  • kruiden e.d.

Het is heel simpel: met een blender of keukenmachine maal je de silken tofu helemaal fijn. Voeg de cornstarch en kikkererwtenmeel toe en meng nog even goed door. In een kommetje roer je dan de groenten met het tofu-mengsel, zout en peper en andere kruiden die je lekker vindt. Als de tofu heel dik is kun je nog wat water toevoegen. Daarna giet je het in de vorm en bak je het een half uurtje op zo'n 160 graden.

3 opmerkingen:

  1. Grappig, Winny postte gisteren ook al een quiche recept. Ik maak het overigens altijd met gemalen cashewnoten, en dan gewone tofu. Wat makkelijk te krijgen en goedkoper :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het zo leuk hoe jij hip en stads combineert met eco-vriendelijk leven. Daarom heb ik de Liebster blog award aan je doorgegeven. Meer informatie vind je op mijn blog.

    Liefs MamaNatuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dit ga ik zeker eens doen! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen