woensdag 7 november 2012

Maak je eigen lippenbalsem


Ik gebruik de eigen-merk labello van verschillende drogisterijen al heel lang, zeker meer dan tien jaar. Vroeger was die prima, tegenwoordig ruikt hij heel chemisch naar vanille. Oh en, één dag niet gebruiken en je lippen worden super droog.

Toen mijn laatste lippenbalsem op was dacht ik, tijd om niet meer naar chemische vanille te ruiken! Ik ga zelf lippenbalsem maken. Ik vond het best eng om te doen want het lijkt best ingewikkeld, maar achteraf was het HEEL makkelijk, en de lippenbalsem is echt heel fijn.

Let op: deze lippenbalsem is niet vegan! Dat bestaat wel, dan moet je andere grondstoffen hebben. Omdat ik deze grondstoffen al in huis had heb ik ze gebruikt, maar als je googled naar "vegan lip balm" zul je genoeg recepten vinden zonder de bijen-producten.

Ik heb een recept van Crunchy Betty gebruikt, met een aantal aanpassingen. Dit is mijn recept:
  • 2 el olijfolie
  • 1 zakje kamillethee
  • 1 el bijenwasdruppeltjes
  • 1 tl honing
Je verwarmt de olie een klein beetje, als het kookt of rookt is het te heet. Leg het zakje kamillethee er in en laat het een tijdje trekken. Knijp het zakje goed uit om alle olie er uit te krijgen.
Verwarm dan de olie met de bijenwas. Het beste doe je dit au bain marie: een kleine pan in een grotere pan, in de grootste pan een laagje water zodat het kleine pannetje precies in het water hangt. Verwarm en roer tot de bijenwas is opgelost, roer dan de honing er door. Nu moet je supersnel zijn en de lippenbalsem in de potjes gieten, want het stolt heel snel en dan heb je een pan vol lippenbalsem :(

Ik vond deze lippenbalsem heel prettig, hij ruikt nergens naar en zorgt voor heel zachte lippen. Je kunt ook nog kleurtjes toevoegen, door een klein beetje lippenstift mee te verwarmen. Of ander geuren, door verschillende soorten (etherische) olie te gebruiken. Als je het in leuke potjes doet is dit ook echt een aanrader als kadootje!

9 opmerkingen:

  1. Dank je wel! Zo gauw ik ergens die bijenwas gevonde n heb ga ik het graag uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He nichtje!
    Wat een leuk blog en wat een leuk idee, die lippenbalsem. Ik heb even een vraagje: hoeveel lippenbalsem levert dit recept op? Maw: hoeveel leuke potjes moet ik gaan zoeken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heyyy Mil, leuk jou hier te zien! :) De hoeveelheden in dit recept maakten voor mij twee kleine potjes, maar je kunt het recept makkelijk verdubbelen als je gelijk meer wilt maken. Ik had een klein plastic bakje klaarstaan voor als ik teveel had, dan kan het daar in en hoef je niks weg te gooien :)

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat leuk om te proberen. Maar waar koop ik bijenwas? Waar gebruik je dat normaal eigenlijk voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kocht het op een streekmarkt, van een imker uit de buurt. Maar biologische winkels verkopen het ook wel, of new age winkels, en er zijn veel internetwinkels die het hebben (maar die hebben vaak hoge verzendkosten.) Als je een kaars kunt vinden van puur bijenwas kun je die ook gebruiken, gewoon een stukje van de onderkant afhalen :)

      Normaal gebruik je bijenwas om kaarsen te maken, en het is ook een ingredient in zelfgemaakte gezichtscreme.

      Verwijderen
  5. oh, bedankt. ik ga er eens naar op zoek, lijkt me leuk om het te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een potje lippenbalsem op mijn verjaardag, zou ook leuk zijn. Liefs, Ineke

      Verwijderen
  6. een leuke site www.tsoetekruidje.be

    BeantwoordenVerwijderen