zondag 28 augustus 2011

wassen met baking soda





Sinds een tijdje was ik mijn haar met baking soda, in plaats van met shampoo. Baking soda is heel goedkoop hier te krijgen, en ook vaak wel bij de Chinese toko.

Het gaat zo: je mengt een eetlepel baking soda met een mok vol water, en giet het over je hoofd. Dat masseer je heel goed in, echt goed scrubben. En dan spoel je het uit. Je kunt dat nog eens herhalen, of daarna behandelen met conditioner. In plaats van conditioner kun je ook azijn gebruiken, maakt je haar heerlijk zacht.

Voordelen: echt heel, heel goedkoop. Geen kleurstoffen, parfumstoffen, geen dierproeven. Minder verpakkingsmiddel. Minder troep die het riool in stroomt. En het maakt je haar fantastisch schoon en heerlijk zacht.

(Let wel op dat als je het wilt proberen, je soms een "ontwenningsperiode" kan hebben waarbij je haar eerst wat vettiger is. Ik had er zelf geen last van maar sommige mensen wel. Doen in een vakantie, dus!)

20 opmerkingen:

  1. Hoe toevallig, ik heb onlangs ook gelezen over een shampoo-loos leven... Goed dat jij hier je ervaring deelt, want ik was nog in de twijfelfase. Nu ben ik toch weer al wat overtuigder :-) (zeker aangezien jij ook lang haar hebt) Hoe vaak waste jij je haar voordien? En nu?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik ben echt helemaal om, mijn haar ziet er beter uit dan ooit tevoren! Lekker eco en altijd leuk om te zien hoe verbaasd mensen zijn als ze horen hoe je haar zo mooi komt :)

    Ik waste het eerst eens per week (met Dr. Organic, zit ook al niet zo heel veel zeep in dus mijn haar was daar al aan gewend.) Nu was ik het eens per twee weken, in de winter denk ik dat dat nog veel minder zal zijn. Het wordt eigenlijk bijna niet meer vet, ik was het meer omdat het soms gewoon even lekker is. Zeker een aanrader dus! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat mag je zeggen. Heel erg eco. En je hoeft je vuilniszak niet meer zo vaak naar buiten te brengen ;) haha. Het scheelt natuurlijk in de portefeuille :)
    Binnenkort ook maar eens proberen.
    thanks voor de tip!

    groetjes,
    Benny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi! Leuk om te lezen. Je haar ziet er prachtig uit! Je linkje werkt alleen niet meer. En is er misschien ook een Nederlandse naam voor baking soda? (of is dat al de gewone naam?) Groetjes van Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ria, ze waren stiekem van website veranderd, als het goed is doet de link het nu weer!

    In het Nederlands heet baking soda natriumbicarbonaat, maar als het verkocht wordt heet het meestal baking soda. Het is niet echt een Nederlands product, in Amerika wordt het heel veel gebruikt bij het bakken maar hier heb je het niet in supermarkten. Bij de toko heet het altijd baking soda.

    Bedankt voor het compliment! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ik lees dit even in m'n zoektocht naar 'wat kan ik allemaal doen met m'n voorraad baking soda'... Baking Soda heet ook wel zuiveringszout, dat is hetzelfde. Het is in elk geval anders dan schoonmaaksoda en anders dan bakpoeder. Leuke site, grappig om te lezen hoeveel mensen op deze manier bezig zijn! ;-)

      Verwijderen
    2. Bakpoeder = natriumbicarbonaat, het is het enige ingrediënt ervan :)

      Verwijderen
  6. Bij de apotheek is het te koop als zuiveringszout.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Baking soda van Arm & Hammer kost iets meer dan een euro voor bijna een pond bij de toko. En is niet alleen goed als vervanger van shampoo, maar je kan er van alles mee reinigen (en je kan er nog mee bakken ook ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben alleen heel erg nieuwsgierig hoe dit werkt als je roos hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem: dat weet ik niet! Het zou kunnen dat het extra goed werkt omdat het een beetje scrubt, maar het zou ook kunnen dat het juist irriteert. Als je het aandurft kun je het eens uitproberen.

      Verwijderen
    2. Ik ga het zeker een keertje uitproberen als ik vakantie hebt en ik laat je het weten wat het resultaat is.

      Verwijderen
    3. Het werkt heel goed tegen roos. Dat heb ik gelezen op about.com en zelf ook geprobeerd. Alleen gebruikte ik teveel denk ik.Ik strooide maar wat op mijn hoofd haha. Ik zal het weer eens proberen maar dan eerst oplossen in water

      Verwijderen
  9. Beste stadshippie,
    dankzij jouw blog ben ik overgestapt op een shampoo-loos leven, en ik moet zeggen: het bevalt me zeer goed! Een aanrader voor iedereen :) En daarbij nog goed voor de gezondheid en voor het milieu. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Lucie, wat leuk om te horen! Ik hoop dat het goed blijft bevallen :) Fijn dat je wat aan mijn tips had :)

      Verwijderen
    2. Zeker en vast! Ik stap er niet meer van af :) Echt bedankt!
      En je hele blog is trouwens wijs, ik ben ook wel voor de actie 'nooit-meer-naar-het-kruidvat' eigenlijk... eens proberen!


      Verwijderen
  10. Op www.baking-soda.nl is nu voordelig en makkelijk Baking Soda van Arm&Hammer te koop. Afhalen is ook mogelijk en er zijn interessante kwantumkortingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb al eerder een reactie geschreven maar wil even een update plaatsen. Tegenwoordig doe ik de natriumbicarbonaat in een grote strooibus. Het soort die ze in de patatzaak gebruiken en strooi wat over mijn natte haar heen en masseer het goed in. Na het uitspoelen spuit ik wat azijn dat ik in een sprayflacon heb zitten er op en spoel alles daarna er weer uit. Werkt perfect! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb hier al vaker over gehoord en heb het ook allebei in huis! Ik ga het eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen