vrijdag 3 mei 2013

Recept: sojamelk maken


Na het avontuur met de amandelmelk besloot ik ook gelijk maar sojamelk te maken. Sojabonen koop je in de biowinkel, ze zijn erg goedkoop (1,39 per 500 gram). Daarvan kun je 5 tot 8 liter sojamelk maken. Je bespaart dus veel meer met zelf sojamelk maken dan met amandelmelk maken. Maar sojamelk maken is veel meer werk. Here's how:

  1. Ik gebruikte ongeveer 100 gram bonen, en een liter water. Eerst zet je de bonen in de week, in een pan of iets dergelijks. Laat ze ongeveer 24 uur weken.
  2. Giet de bonen af, en masseer of wrijf ze een beetje. Je wilt dat het schilletje loslaat. Deze spoel je dan weg. Je wilt een deel van de velletjes verwijderen, niet allemaal, anders ben je eeuwig bezig. Een minuutje wrijven moet genoeg zijn. 
  3. Doe de bonen in een blender, met eventueel een scheutje water, en blend ze een paar minuten tot een gladde pasta. Blenden kan ook met een staafmixer, dan moet je het misschien in porties doen. 
  4. Doe de bonen in een pan met de liter water en breng het aan de kook. Blijf in de buurt, want op een gegeven moment gaat het overkoken. Roer regelmatig in de pan en als het te hard kookt voeg je een klein beetje koud water toe. Je hoeft niet continu te roeren, dus ondertussen kun je mooi de afwas doen of brood smeren. Hou wel een oogje op de sojamelk.
  5. Laat het 20-25 minuten koken. Eventueel kun je nu suiker, zout, of andere smaken toevoegen. Ik deed er twee theelepels suiker en een snufje zout bij. Daarna filter je de melk, bij voorkeur door een kaasdoek. Ik filterde weer met mijn theezeefje en dat ging nog steeds langzaam maar prima. Giet je melk in een fles en zet het in de koelkast!
hummus, zeekraal, en een lekker glas melk! Het is bijna een normale lunch...

En smaakt het een beetje? Deze zelfgemaakte melk was verrassend lekker! Ik was een beetje bang want ik had veel slechte verhalen gehoord, maar ik vond de melk erg lekker. Hij is wat minder romig en zoetig dan de melk uit de supermarkt, en heeft inderdaad een bijsmaakje. Ik vond dat meer notig dan boon-achtig, en absoluut niet hinderlijk. Het kost wel wat tijd maar uiteindelijk is het niet veel werk, en het levert prima sojamelk op! Een liter zelfgemaakte sojamelk kost ongeveer 26 cent. Koopje! 


6 opmerkingen:

  1. Wow, goed bezig! Nog een uitdaging erbij!
    En wat een mooie prijs per liter!
    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat scheelt veel! En ik vond deze eigenlijk lekkerder dan de amandelmelk. Je moet er wel van houden, want het is wel echt een andere smaak dan die uit de winkel. Maar zeker aan te raden eens te proberen!

      Verwijderen
  2. wow! lijkt me wel de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vraagje: hoelang blijft het houdbaar..? want je wil natuurlijk zoveel mogelijk moeite besparen door in een keer veel te maken..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marieke, goeie vraag! Ik gebruik het zelf in 4 of 5 dagen en dan is het nog goed, veel langer zou ik het zelf niet bewaren (niet omdat het dan niet meer goed is, maar kan me voorstellen dat de kleur/textuur wat achteruit gaan.)

      Wat ik me heb bedacht is dat je waarschijnlijk de boontjes kunt weken en dan invriezen, om jezelf wat werk te besparen. Dan hoef je alleen een portie uit de vriezer te halen, te blenden en te koken. Nog niet uitgeprobeerd, maar wie weet dat het werkt! :)

      Verwijderen
  4. Ik ga het ook proberen. Heb in Tibet vaak op straat verse warme soyamelk met een soort churros om erin te dippen als ontbijt gehad, en dat was zooo lekker! Ik vroeg me nog wel af waarom je het eigenlijk zo lang moet koken. Na 1 minuut smaakt het ook al prima eigenlijk, weet iemand daar de reden voor?

    BeantwoordenVerwijderen