dinsdag 23 augustus 2011

Makkelijk zelf maken: lavendel olie



Lavendel olie is heerlijk om mee gemasseerd te worden na een lange dag, om een drupje van op je voorhoofd te wrijven voor het slapen gaan, in bad, in je haar als heerlijk ruikende conditioner, op je kleding voor een lekkere natuurlijke geur, in een muffe kast om de motten buiten te houden... Eigenlijk is het overal goed voor. Als de nood aan de man komt kun je er zelfs mee koken en bakken.

Nodig: wat takjes lavendel (een handje ofzo), wat zonnebloem of olijfolie (hangt van je budget af), een flesje of potje om het in te doen.

Je knipt de lavendel takjes in kleine stukjes, en doet ze met de olie in een pannetje. Verwarm het geheel een beetje en draai het gas uit zodra het begint te koken. Dan laat je het zo'n twee dagen staan, je kunt het tussendoor nog eens verwarmen. Hou je neus boven het pannetje om te checken of het al wat wordt...

Na twee dagen zeef je de olie met een theezeefje en doe je het over in een potje. Mooi label er op, en klaar!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Emily, bedankt voor je reactie op mijn blog.
    En dan kom ik natuurlijk ook weer kijken, leuke tip van die lavendelolie, ga ik ook eens proberen, maar dan met amandelolie zou dat ook kunnen?
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne, ik denk dat dat heel goed kan! Het zou wel kunnen dat er dan een vleugje "amandel" bij je olie zit, maar dat lijkt me eigenlijk best lekker... En de lavendel is zo sterk van geur dat je het waarschijnlijk toch niet ruikt :) Gewoon maar proberen met een kleine hoeveelheid en zien hoe het bevalt!

    BeantwoordenVerwijderen