vrijdag 26 april 2013

Maak je eigen hand/gezichtscreme

Ik heb nu iets gemaakt waar ik echt erg blij mee ben: een heerlijke creme voor gezicht of handen. Deze creme is makkelijk te maken, superverzorgend, je huid wordt er echt heerlijk zacht van. De ingrediënten zijn een beetje duur in de aanschaf, maar als je ze eenmaal hebt gekocht kun je heel veel creme maken. Je hebt maar weinig van de ingredienten nodig, dus met iemand samen doen is ook een goed idee.


Nodig voor 1 klein potje creme

2 eetlepels olijfolie
zakje kamillethee
2 eetlepels amandelolie
1 ruime el cacaoboter druppels
1 kleine eetlepel bijenwas druppels
eventueel een drupje etherische olie, als je graag wilt dat je creme ergens naar ruikt. 


Verwarm de olijfolie heel zachtjes (bv in een klein bakje die je in een groter bakje zet, en dan warm water in het grootste bakje) en laat het theezakje hier een uur in trekken. Knijp het dan uit.



Verwarm au-bain-marie (kleine pan in grotere pan, water in de grootste pan) alle ingredienten, roer regelmatig om het smelten te bevorderen. Als alles gesmolten is roer je het nog eens goed door, en giet je het in een potje.

Deze creme voelt veel vettiger dan cremes uit de winkel. Dat komt omdat die vaak op basis van water zijn. Je kunt zelf ook creme maken op basis van water, maar dat is veel lastiger omdat water en vet mengen nogal een specifieke techniek vereist. En als je water gebruikt moet je ook conserveringsmiddelen gebruiken. Dat deed ik liever niet.


Deze creme voelt dus vrij vettig. Je hebt maar een klein beetje nodig. Warm dit een beetje op in je vingers en verspreid het dan over je huid. De creme trekt snel in en maakt je huid heerlijk zacht. Ik merkte echt een groot verschil toen ik de creme op mijn handen gebruikte, die werden veel zachter dan alle cremepjes die ik normaal gebruik. Je kunt deze creme natuurlijk ook als lippenbalsem of als bodylotion gebruiken.

Dit is het basisrecept, je kunt zelf nog veel aanpassingen maken. Bijvoorbeeld door etherische olie te gebruiken voor een lekker geurtje. Je kunt ook experimenteren met andere soorten olie, en kijken wat het beste bij je huid past. Als je meer olie gebruikt wordt je creme meer vloeibaar, als een bodylotion. Als je juist meer bijenwas gebruikt zal deze vaster worden, en zou je hem in een labello-tube kunnen doen om onderweg te gebruiken.

Van alle nooit-meer-naar-kruidvat acties is dit tot nu toe mijn favoriet! Ik heb ook nog een nieuw deo-recept gemaakt, daar zal ik binnenkort over schrijven.

13 opmerkingen:

  1. Dank je wel. Zoals jij het beschrijft is het niet moeilijk om te maken. Allen moet ik wel al die oliesoorten kopen. ( bij de tuinen?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lize, je moet er inderdaad wel wat dingetjes voor kopen. Maar bijna alles kun je ook nog voor andere producten verkopen (of vraag het als kadootje van anderen! ;)) Olijfolie heb je vast wel in huis. Amandelolie koop bij bij de biowinkel, maar je zou ook alleen olijfolie kunnen gebruiken. Cacaoboter en bijenwas zijn wat moeilijker te vinden, ik denk niet dat De Tuinen ze heeft. Kruidenwinkeltjes, alternatieve geneeswinkels, imkers, en anders eventueel internet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Geerte! Wat leuk dat er nog meer mensen zijn die zelf crèmes maken. Op mijn webshop vind je enkele recepten, waarmee je je aangeschafte ingrediënten ook voor andere receptjes kan gebruiken. Zo kan je met je bijenwas en amandelolie ook perfect een lippenbalsem maken. Neem gerust eens een kijkje op www.tsoetekruidje.be . Daar vindt je receptjes voor nog een heleboel andere handgemaakte cosmeticabereidingen.

    groetjes Vanessa Soete

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Vanessa, ik ga gelijk kijken! Lippenbalsem heb ik al gemaakt, maar altijd leuk om wat meer recepten te lezen! Je site ziet er heel mooi uit, ik zal zeker eens wat bestellen in de toekomst. Fijn dat je neusspray-potjes hebt, die kon ik tot nu toe niet vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai! wee weken geleden heb ik met het recept dat jij hierboven beschreef voor het eerst zelf dagcreme gemaakt. Dit leek aanvankelijk goed gelukt te zijn, maar nu ruikt de crème (waaraan ik ook nog 2 drupjes etherische lavendelolie had toegevoegd) na twee weken ineens niet lekker meer. Een beetje pesto-achtig. En nu vind ik pesto best lekker, maar niet op mijn gezicht! ;) Is dit normaal? Of weet je misschien een manier om dat te voorkomen? Ik vroeg me af of het misschien nodig is om het in de koelkast te bewaren? Alvast bedankt voor je reactie! Groetjes, Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mieke,

      Ai, dat is balen! Tja, het kan natuurlijk, en dat is waarom de grote chemische cremes allemaal zoveel conserveringsmiddelen enzo bevatten ;) Mijn creme heb ik nu een jaar en die ruikt nog prima, dus ik denk dat het heel erg verschilt.

      Mogelijk ligt het aan de lavendelolie, dat die geur verandert wanneer het gecombineerd wordt met de andere ingredienten. Of als je de creme met je vingers uit het potje haalt, dat de creme zelf een beetje vuil wordt en van geur verandert (ik haal de creme met mijn vingers uit het potje, maar officieel raden ze wel zo'n soort van spatel aan, zodat je zeker weet dat je de creme niet beinvloed)

      Ik heb mijn creme nooit in de koelkast bewaard, en dat zou ook niet nodig moeten zijn. Misschien nog een poging doen en dan kleine potjes gebruiken, of eens een versie zonder de lavendelolie proberen? En de pesto-geurige-creme kun je altijd nog gebruiken om je handen in te vetten, of je schoenen :) Groetjes!

      Verwijderen
  6. Hai Geerte,
    Dank voor je uitgebreide reactie! Daar heb ik zeker wat aan. Ik vroeg me zelf ook al af of het wellicht aan de lavendelolie kon liggen, dus ik zal nu eens een variant gaan gebruiken zónder die olie. Heb jij er bij de crème die nu al een jaar goed is ook geen etherische olie aan toegevoegd? Ik had van iemand al het advies gekregen om de crème met een schoon lepeltje uit het potje te halen, dus daar kan het probleem eigenlijk niet liggen. Hopelijk lukt de naturel-variant wat beter, ik ga het proberen! Nogmaals dank en groetjes, Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mieke, ik had inderdaad geen etherische olie gebruikt. Misschien maakt dat het verschil wel.

      Ik kan me ook voorstellen dat, net als met biologische groente, doordat er geen conserveringsmiddelen in zitten de kwaliteit wel eens wisselt. Dus dat je gewoon net pech hebt gehad. Creme uit de winkel is hetzelfde in ieder potje en blijft heel lang goed, daar zijn we dan ook aan gewend. Zelfgemaakte creme is soms een beetje wisselvallig, ruikt "anders" of bederft eerder... Tja, soms is het gewoon niet anders! Hoop dat je volgende creme beter uitpakt :)

      Verwijderen
  7. Ik heb een gemengde huid: uit de douche op sommige plekken droog, maar krijg ook snel pukkeltjes/puistjes/vlekjes.
    Ik wil deze gaan maken: ja of nee?

    Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanneke, de creme is wel vrij vettig en het zou kunnen dat het voor je gezicht of de vettere delen van je huid wat te veel is. Ik gebruik hem zelf heel graag op droge plekken: ellebogen, handen, lippen etc. Als echt dagelijkse gezichtscreme is hij eigenlijk te dik en vettig.

      De creme is makkelijk te maken en sowieso heerlijk in het gebruik, ook als je hem alleen af en toe als handcreme gebruikt. Dus ik zou hem sowieso maken ;)

      Verwijderen
  8. Hoi! Ik heb een vraagje.. ik heb heel erg veel last van exceem en een droge huid. Nu ben ik een beetje klaar met de hormoonzalfjes en alle andere zalfjes verzameling die ik hier heb staan. ik wil wel graag een natuurlijker zalfje! Is dit er ook goed voor of weet iemand iets anders beters? let me hear! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi! Ik heb een vraagje.. ik heb heel erg veel last van exceem en een droge huid. Nu ben ik een beetje klaar met de hormoonzalfjes en alle andere zalfjes verzameling die ik hier heb staan. ik wil wel graag een natuurlijker zalfje! Is dit er ook goed voor of weet iemand iets anders beters? let me hear! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hoi maureen, ik zie dat je nog geen reactie hebt op je vraag; hoewel dit een mooie creme is zijn er voor eczeem nog toevoegingen denkbaar, zo maak ik zelf een eczeemcreme met tijm en calendula, daar zit ook kokosolie in bijv en wolvet groetjes, goudsbloempje

    BeantwoordenVerwijderen