vrijdag 6 juli 2012

Hmmm mjam mag ik nog een portie zeewier?

Lisette Kreischer wist het al langer: zeewier is heerlijk! Toch staat zeewier bij veel mensen nog niet dagelijks op het menu. Zeewier is tenslotte supergezond (Zeewier is één van de rijkste bronnen van calcium. Rijk aan vitamine B complex en de vitaminen A, C en K. Hoge concentraties eiwit, ijzer, magnesium, jodium, natrium, chroom, zink, fosfor en kalium.) Daarnaast is zeewier hartstikke lekker.

Volgens mij is zeewier nu met een opmars bezig. Naast de gelinkte non-fish-a-licious zeewierhapjes heeft ook de Albert Heijn zeewier in het assortiment, en bij Wagamama krijg je bij je veggie sushi een zeewier salade met lotuswortel en gember, superlekker.

Zeewier lijkt niet zo toegankelijk maar dat valt best mee, en ook koken met zeewier is niet zo gek als het lijkt. Bijvoorbeeld nori-vellen, de zwarte vellen om sushi, zijn een zeewier. Gewoon bij AH te koop, net als alles wat je nodig hebt om zelf sushi te maken. Of gewoon lekker bestellen, want bijna elk sushirestaurant heeft inmiddels een veggiemenu.

Bij de toko kun je gedroogde zeewier kopen, bijvoorbeeld wakame. Soms stuur ik meneer Stadshippie naar zijn werk met een kommetje miso-soep met tofu en wakamezeewier. Zijn collega's zijn daar altijd danig van ondersteboven. Wakamezeewier is heel makkelijk te bereiden: je legt het in warm of kokend water en dan vouwt het zich uit tot stukken zeewier, mooi groen en met een lekkere bite. Bijvoorbeeld in de eerder genoemde misosoep, maar ook als salade met een gember-achtige, sesam-achtige dressing erg lekker. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen