vrijdag 30 maart 2012

Tofu Benedict

Toen ik nog regelmatig eieren at was er één ding wat ik zeker niet wou eten: een half gaar ei. Zo'n slubberige, snotterige bende... Ik werd er zelfs een beetje misselijk van. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik laatst ineens zin kreeg in Eggs Benedict. Dus besloot ik een vega versie te maken, tofu benedict.

Eggs Benedict is in Nederland niet zo'n bekend eier-gerecht. Traditioneel bestaat het uit een "English muffin" (een broodje, niet een zoet cakeje) met ham, gepocheerde eieren, en Hollandaise saus.






Ik begon met English muffins bakken, die heb je namelijk niet in de supermarkt. Hier is het recept dat ik gebruikte. De broodjes zijn luchtig en een beetje zoetig, maar steviger dan witte bolletjes. Ze smaken een beetje als bagels.
De vega ham vond ik in de biologische winkel (maar je kunt ook spinazie gebruiken, dan heb je "eggs florentine"). De tofu is in kikkererwtenmeel (besan) gedoopt, dat geeft een ei-achtige smaak. Daarna heb ik de tofu in wat boter op een laag vuur gebakken.

De "Hollandaise" saus begint met een roux van boter en bloem. Een klontje boter smelten in de pan, een eetlepel bloem toevoegen, en al roerend even laten bakken. Dan een scheutje sojamelk er bij, een theelepel mosterd, twee eetlepels edelgist vlokken. Zout en peper naar smaak. Als de saus te dik is kun je wat water toevoegen, als deze te dun is even op hoog vuur door laten koken.



Resultaat: Ik heb nooit Eggs Benedict gegeten dus ik weet niet of dit er op lijkt. Het was zeker ei-achtig en lekker zacht en romig, een perfect brunch-hapje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten