vrijdag 20 januari 2012

Soep in een zak / groenterestjes verwerken


Een simpele manier van groenterestjes bewaren en er iets nuttigs mee te doen is door ze op te sparen in de vriezer.  Je kunt dat op twee manieren doen:

  • Bewaar alle groenterestjes die nog wel goed zijn, maar net te weinig om er iets mee te doen: één wortel, de stronk van de broccoli, een halve portie bloemkool. Hak ze in blokjes en bewaar ze in een vriezerdoosje. Als je genoeg hebt kun je ze gebruiken als soepgroente, en zo snel een heerlijk gezond soepje koken.
  • Ook de échte restjes kun je bewaren en verwerken. Het loof van wortels, kleine stukjes ui en knoflook, de bovenkantjes van selderij, en al het andere wat je normaal weg zou doen. Zodra je een flinke bak vol hebt kook je dit voor een paar uur, zeef je de groenten er uit, en heb je een heerlijke zelfgemaakte bouillon.

4 opmerkingen:

  1. Zo gebruik ik ook het loof van rode biet, van
    radijsjes in de soep...lekker!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed idee om de restjes in de diepvries te bewaren. Waarom ben ik daar zelf niet op gekomen? Ik ga het gelijk doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is bij mij een gewoonte geworden om altijd als ik groente schoonmaak een klein beetje klein te snijden en in een diepvriesbak te doen. Zo heb je altijd wisselende soepgroente in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alles wat echt op te eten valt, eet ik eigenlijk altijd meteen op. Als een recept bijv. alleen rept over brocolliroosjes, gebruik ik alsnog de hele stronk. Minder goed eetbare restjes (stengels enzo) bewaar ik sinds kort wel in de vriezer voor bouillon. Ik heb bijna genoeg! Lekker voor soep maar ook bijv. om je granen in te koken.

    BeantwoordenVerwijderen