vrijdag 12 oktober 2012

Ketchup maken



Laatst heb ik zelf ketchup gemaakt. Helaas had ik niet genoeg tomaten in de tuin maar de bio tomaten zijn in deze tijd van het jaar niet duur. Veel kruiden had ik al in huis en ik had net een hele grote pan van mijn oma geleend. Dit is het recept wat ik gebruikte voor ketchup:

  • 1 kg tomaten
  • 1 blad laurier
  • 10 g zout
  • 45 g suiker
  • 1 tl paprikapoeder
  • 1 tl tijm
  • 1 tl nootmuskaat
  • 1 tl peper
  • 1 tl kruidnagels
  • 1 stokje kaneel
  • 50 ml azijn
  • 1 cm gember, in kleine stukjes gesneden

Ik kookte de tomaten met alle kruiden behalve de suiker en de azijn, ruim een half uur, tot de tomaten helemaal stuk gekookt waren. Toen roerde ik het door een roerzeef, en deed de tomatenpasta weer op het vuur met de azijn en de suiker. Terwijl dat stond in te dikken heb ik de potjes schoongemaakt. Na het vullen van de potjes heb ik deze in een grote pan met water gezet en nog 15 minuten laten koken.

Dat was veel werk voor ketchup. Was dat het een beetje waard? Jazeker, zelfgemaakte ketchup is namelijk superlekker! Ik had het niet verwacht, maar het smaakt heel kruidig en tomatig maar ook zoet en zuur genoeg. Van een kilo tomaten kon ik 4 jampotjes vullen, dus toch nog zo'n 800 ml, dat valt me heel erg mee. Ook qua prijs kan het wel uit, tenzij je heel veel kruiden moet kopen. Bio ketchup kost zo'n 2,70 voor 500 ml, mijn tomaten kosten me 1,30. Veel werk, maar zeker een aanrader!

4 opmerkingen:

  1. Wat tof! Hoe lang kan je die potten nou bewaren? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je ze hebt ingemaakt in een waterbad, minstens een jaar. Als je ze alleen in potjes doet nog vrij lang, doordat het luchtdicht is afgesloten komt er eigenlijk helemaal geen bederf. Voor de zekerheid zou je het dan nog in de koelkast kunnen bewaren, daar blijft het zeker een paar maanden goed.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Je proeft de gember nauwelijks, zeker geen gembersmaak, hoogstens een beetje extra smaak/pit. Als je er niet van houdt kun je de gember gewoon weglaten (of juist meer gebruiken, als je het erg lekker vindt!)

      Verwijderen