vrijdag 2 december 2011

inmaken





Vorig jaar heb ik voor het eerst jam gemaakt, zes potten vol vlier-appel jam. Zó veel, dat tegen het voorjaar de vlier me (figuurlijk!) de neus uit kwam.

Dit jaar heb ik meer jam gemaakt, bijvoorbeeld aardbeien en witte bessen-braam. Ik heb ook voor het eerst gelei gemaakt, rozengelei en lavendel-sinaasappelgelei. Ik heb voor het eerst appelcompote gemaakt, en tomatensaus in potjes ingemaakt. En ik heb voor het eerst groenten op zuur ingemaakt, namelijk bietjes. Ik had niet zulke hoge verwachtingen maar het was heeeeerlijk! Volgend jaar maak ik daar zeker meer potjes van.

Ik ben nu al aan het nadenken over volgend jaar. Dan wil ik graag leren dingen in te maken in alcohol (lekker!) Bijvoorbeeld kersen of frambozen. Ook wil ik meer dingen in het zuur maken, bijvoorbeeld courgettes of komkommers. En ik wil heel graag zelf ketchup gaan maken.

(Wat een beetje droef is is dat ik altijd een pot Euroshopper jam in de koelkast heb staan, omdat ik graag boterhammen met pindakaas en jam eet, en dat vind ik zonde van die heerlijke zelfgemaakte jam. Wat een stom iets eigenlijk!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten