donderdag 28 november 2013

Een nieuw deo recept - voor de gevoelige huid

 Een hele tijd geleden deelde ik hier een recept voor deo. Ik heb hem veel gebruikt en was er ook enorm blij mee: makkelijke, huid- en milieuvriendelijke deo, die ook nog enorm goed werkte! Na twee maanden merkte ik dat mijn huid erg droog ervan werd, en zelfs begon te prikken als ik de deo opdeed.
Volgens Crunchy Betty heeft dat te maken met de PH-waarde van de deo: deze is heel basisch (door alle baking soda) waardoor je huid uit balans raakt. Je kunt het oplossen door je huid weer zuurder te maken: door een azijnoplossing aan te brengen.

Maar ik wil geen azijn opsmeren, ik wil een deo die werkt! Dus maakte ik een nieuwe. Deze deo bevat geen bakingsoda en is zachter en milder dan het oude recept. Heel geschikt voor een gevoelige huid dus. Ik verwacht wel dat deze deo iets minder goed werkt dan de andere. Eerst even testen dus voor je er intensief mee gaat sporten! Ik heb het nog niet gemerkt, maar ik wil je natuurlijk niet in een zweetlucht laten belanden :)

Recept voor deo voor de gevoelige huid

Nodig:

  • 2 eetlepels kokosolie 
  • 1 eetlepel olijfolie
  •  1,5 theelepel arrowrootpoeder
Arrowrootpoeder of pijlwortelpoeder is een bindmiddel dat je bij de biowinkel kunt kopen. Je kunt er heel makkelijk sauzen en soepen mee binden, dus sowieso handig om in huis te hebben!

Laat de kokosolie opwarmen (au bain marie of gewoon in een bakje op de verwarming) en meng de andere ingredienten erdoor. Eventueel kun je nog geurige olie toevoegen, als je graag deo met een geurtje wilt. Giet het geheel in een afsluitbaar bakje. Het blijft zeker een paar weken goed als je het afgesloten houd.
Dit recept maakt een klein bakje deo. Maak je liever een grotere hoeveelheid, dan kun je gewoon het recept vermeerderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten